Het instant succes van De Vuurvogel in 1910 zou de klank en kleur van de 20ste eeuw voorgoed veranderen: de samenwerking tussen Diaghilev en zijn Les Ballets Russes en Stravinsky resulteerde de volgende twee decennia in een hele rits klassiekers, met als eerstvolgende gloriemoment deze Petrushka.


Eigenlijk zou Stravinsky starten aan wat Le sacre du printemps zou worden - maar hij worstelde met het op papier krijgen van de complexe en nerveuze ritmes die hij in een droom gehoord had. Dus stortte hij zich op een ander idee, en schreef een enkele scènes waarin een pop, Russische folklore en een gonzende markt centraal stonden. Diaghilev zag meteen het choreografische potentieel, en spoorde Stravinsky aan het verder uit te werken.

Het schrijven van Petrushka bevrijdde Stravinsky: hij vond zijn eigen stem en zelfvertrouwen om radicaal anders om te gaan met harmonie en tonaliteit. Hij mixte volkse deuntjes, populair Frans chanson en Weense walsen in een kleurrijke orkestratie, gebruikte scherpe dissonanten en contrasterende ritmes, laat het orkest nu eens als een gigantische accordeon en dan weer als een balalaika klinken. Een echte tour de force en het ontstaan van de opwindende en ongehoorde klankwereld waarmee hij de wereld voorgoed zou veranderen.

Programma

Natalie Dietterich
Aeolian Dust

(laureaat [‘tactus] Young Composers’ Forum 2019)

Robert Groslot
Concerto for E-Bass Guitar and Orchestra (2019) (première)
solist: Thomas Fiorini, basgitaar

Igor Stravinsky
Petrushka (1947)

praktisch

🎟️🎫 €41 > €5

Zaal: Studio 4, Flagey

Locatie: Heilig Kruisplein | 1050 Brussel
Telefoon: +32 2 641 10 20
Online: www.flagey.be

veiligheidsmaatregelen Flagey

koop tickets