Ontdek Symfotrip - de ideale gids voor je volgende symfonische citytrip, gepresenteerd door Geluidsduo Spraakmat. Verken de Brussels Philharmonic Bucket List met aangrijpende gesprekken tussen onze musici en Klara-presentator Sander De Keere, of duik in de fascinerende wereld van filmmuziek en muziek in film met filmjournalist en The Original Soundtrack-auteur Robin Broos in De Klankband, allemaal te beluisteren op jouw favoriete podcast platform.
een podcastreeks door Sander De Keere voor Brussels Philharmonic
[ontdek alle afleveringen op Apple Podcasts, Spotify, Amazon Music, of een andere podcast player]
-----
met Eline Groslot (harp)
[beluister de aflevering]
Harpiste Eline Groslot koestert jeugdherinneringen aan de Schilderijententoonstelling van Modest Mussorgsky. Ze leerde het werk kennen in de oorspronkelijke versie voor piano en ziet vooral de tekeningen en sprookjes uit haar eigen kinderboeken voor zich.
-----
met Gert D'haese (percussie)
[beluister de aflevering]
Percussionist Gert D’haese hoort de hartslag van de natuur in de 3de symfonie van Gustav Mahler. Een oerkracht die via de grote trom doorheen de 6 delen steeds meer naar boven komt en eindigt bij de liefde. Hoe is het als slagwerker om dit allesomvattend werk te spelen?
-----
met Thomas Fiorini (contrabas)
[beluister de aflevering]
Sander De Keere praat met contrabassist Thomas over wat deze symfonie van een Tsjechische componist zo Amerikaans maakt en hoe het is om ze op contrabas te spelen.
-----
met Julius Clément (cello)
[beluister de aflevering]
Sander De Keere praat met cellist Julius Clément over de geschiedenis en ingrediënten van een echte Weense wals. En ook de Radetzkymars van vader Strauss blijft voor Julius altijd een spannend moment op het Nieuwjaarsconcert.
-----
met William Foster (trombone) (ENG)
[beluister de aflevering]
Edward Elgar is meer dan zijn Enigma Variaties en zijn celloconcerto. Sander De Keere praat met de Engelse trombonist William Foster. Want wat maakt deze eerste symfonie zo bijzonder? En waarom klinkt Elgar zo Engels, zelfs zonder het gebruik van Engelse folk songs in zijn symfonie?
-----
met Jean Xhonneux (tuba)
[beluisteren]
De 35-jarige Richard Strauss in een rode Superman cape. Is Strauss zijn eigen held in zijn symfonisch gedicht Ein Heldenleben? Sander De Keere praat met tubist Jean Xhonneux, die maar één woord heeft voor dit werk: fantastisch!
-----
met Tim Van Medegael (trombone)
[beluisteren]
Sander De Keere praat met bastrombonist en filmfanaat Tim Van Medegael, over hoe trombones en koperblazers kracht, sfeer en impact brengen bij filmmuziek.
-----
met Otto Derolez (viool)
[beluisteren]
In deze aflevering praat Sander De Keere met concertmeester Otto Derolez, over Mozart en zijn Kleine Nachtmusik en hoe dit werkje na meer dan 200 jaar nog steeds even fris klinkt.
-----
met Hans van der Zanden (hoorn)
[beluisteren]
Eerste hoorn Hans van der Zanden vertelt over de wereld van Beethoven 5: het genie, het meesterschap, het bekende motief dat doorheen zijn oeuvre terugkomt, en zelfs een geheim...
-----
met Barbara Geraerts (cello)
[beluisteren]
Celliste Barbara Gerarts en Haydn: het was liefde op het eerste gezicht. Barbara vertelt vol passie over Die sieben letzten Worte van Haydn, en waarom deze muziek haar zo diep raakt.
-----
met Eline Groslot (harp)
[beluisteren]
Harpiste Eline Groslot vertelt waarom het Adagietto van Gustav Mahler een symbolische betekenis voor haar heeft, en welke emoties Mahler altijd weer oproept.
-----
met Julien Libeer (piano)
[beluisteren]
Samen met Sander De Keere praat pianist Julien Libeer over Mozart: zijn superieur 'bandwerk', hoe hij een nieuwe standaard zette, zijn muziek luchtig en eenvoudig laat klinken. Maar ook hoe je als pianist die Mozart speelt genoeg lef moet hebben: er is veel zelf in te vullen (smaakvol giswerk), je mag nooit vertragen en vooral zen blijven.
-----
met Hans van der Zanden (hoorn)
[beluisteren]
Eerste hoorn Hans van der Zanden vertelt vol passie over Brahms' 1ste Symfonie: de grootse emoties, de 'dikke' strijkersklank, de prachtige houtblazerspassages - feest dus, voor musici en luisteraars! Samen met Sander De Keere ontrafelt Hans de lange weg die Brahms aflegde om tot dit meesterwerk te komen.
-----
met Otto Derolez (viool)
[beluisteren]
Concertmeester Otto Derolez duikt samen met Sander De Keere in La Mer van Claude Debussy. Een meesterwerk vol verbondenheid met de natuur, pure schoonheid en de ruimte om je eigen zee te schilderen.
met Hans van der Zanden (hoorn)
[beluisteren]
Schuberts grootse 9de: hoe Schubert maat na maat een ruwe diamant slijpt tot een prachtige symfonie die de hemel laat openbreken, het mysterie rond de nummering of dankzij welke componist deze symfonie vanonder het stof gehaald werd - en natuurlijk hoe de hoorn schittert doorheen het werk.
-----
met Thomas Fiorini (contrabas)
[beluisteren]
Contrabassist Thomas Fiorini over La création du monde van Darius Milhaud: wervelende balletmuziek, pure onversneden jazz en bruisende Braziliaanse ritmes die het klassieke podium op zijn kop zetten. Spannend en toegankelijk tegelijk: een absolute bucket list uit 1923!
-----
met Thomas Fiorini (contrabas)
[beluisteren]
Tot tranen toe geroerd vertelt contrabassist Thomas Fiorini aan Sander De Keere waarom Tchaikovsky's 4de Symfonie, de noodlot symfonie, in al haar eenvoud en kracht zoveel ontroering en emoties oproept
-----
met Anastasia Goldberg (piano)
[beluisteren]
Rachmaninov was niet alleen een ongelooflijk groot pianist, maar ook een geniale componist die zijn tijdperk wist te vatten en over te brengen in muziek. Pianiste Anastasia Goldberg vertelt aan Sander De Keere hoe Rachmaninov ons in zijn 2de Symfonie overspoelt met de schoonheid van zijn Rusland, onbevreesd romantisch en overweldigend mooi.
-----
met Eline Groslot (harp)
[beluisteren]
Hevig verliefd pent Hector Belioz zijn Symphonie Fantastique neer - en schrijft daarmee een baanbrekend nieuw werk. Harpiste Eline Groslot vertelt aan Sander De Keere hoe onconformistisch Berlioz was, zowel in zijn muziek als qua persoonlijkheid, maar bijvoorbeeld ook door het toen nieuwe instrument dat de harp was een prominente plaats te geven.
-----
met Gert François (pauken)
[beluisteren]
Het was een toeval dat Stravinsky de opdracht voor het ballet De Vuurvogel kreeg - maar op 28 jarige leeftijd sloeg zijn revolutionaire en non-conformistische werk in als een bom... Paukenist Gert François en Sander De Keere nemen je mee in de wondere wereld die Stravinsky voor De Vuurvogel creëerde.
-----
met Rik Ghesquière (trompet)
[beluisteren]
In Petrushka creëert Igor Stravinsky - alweer - een magische wereld voor Les Ballets Russes. Trompettist Rik Ghesquière, grote fan van Stravinsky, vertelt aan Sander De Keere hoe de muziek van Stravinsky scène na scène het verhaal tot leven brengt, over hoe hij zelf fan werd, en wat de geheimen achter dit betoverende muzikale verhaal zijn.
-----
met Anastasia Goldberg (piano)
[beluisteren]
De 'Leningrad' Symfonie van Dmitri Shostakovich: een onwaarschijnlijk intens tijdsdocument en muzikaal statement. Pianiste Anastasia Goldberg praat met Sander De Keere over deze symfonie, over Shostakovich en de woelige tijd waarin hij leefde en componeerde.
een podcastreeks door Robin Broos voor Brussels Philharmonic
[ontdek alle afleveringen op Apple Podcasts, Spotify, Amazon Music, of een andere podcast player]
-----
-----
2023 is een bijzonder jaar voor fans van Indiana Jones, want er komt een vijfde film in de zalen met een intussen 80-jarige Harrison Ford opnieuw in de hoofdrol. Maar geen Indy zonder de ‘Raiders March’. Al in 1981 schreef filmcomponist een tweeledige leitmotiv voor de avontuurlijke archeoloog. Een oorwurm die Brussels Philharmonic uitvoerde terwijl die eerste Raiders of the Lost Ark werd geprojecteerd in Flagey (2023).
Voor de vijfde aflevering van ‘De Klankband’, een podcastreeks van Brussels Philharmonic, zoekt filmjournalist Robin Broos (The Original Soundtrack) uit waarom deze soundtrack zo iconisch is. Onder meer Maestro Dirk Brossé - die het filmconcert zal dirigeren - en trombonist Tim Van Medegael laten hun licht schijnen over deze schitterende film en dito muziek.
-----
In deze aflevering gaat Robin Broos op bezoek bij dirigent Ernst van Tiel, pianist Jef Neve die op de valreep (en met een flinke kater) werd ingeschakeld en trombonist en filmfanaat Tim Van Medegael. Samen reconstrueren ze het verhaal van ‘The Artist’ en Brussels Philharmonic.
-----
Singin' in the Rain uit 1952 is misschien wel de beste muziekfilm ooit gemaakt. Ook al won de musical geen enkele Oscar, toch duikt de film consequent op in lijstjes van de belangrijkste films aller tijden. Nog maar denken aan de titel is vaak genoeg om een hele dag met de titelsong in je hoofd te zitten.
Filmjournalist Robin Broos gaat op zoek naar antwoorden op vragen als: Is Singin' in the Rain een meesterwerk dankzij het talent van regisseur, choreograaf en hoofdrolspeler Gene Kelly? Ligt het aan de magie tussen hem en zijn medespelers Debby Reynolds en Donald o'Connor? Of is het toch vooral een kwestie van muziek?
-----
John Williams is een levende legende. 90 jaar is hij intussen. En nog springlevend. Begin dit jaar reisde hij nog van Hollywood naar Wenen om er zijn eigen filmmuziek live uit te voeren met de Wiener Philharmoniker. Het absolute hoogtepunt was zijn muziek voor E.T. the Extra-Terrestrial.
Filmjournalist Robin Broos ging erover in gesprek met dirigent Ernst van Tiel en uittredend muziekdirecteur Stéphane Denève. Samen gaan ze op zoek naar het geheim achter een van de mooiste scores van John Williams.
-----
De Belg Frédéric Devreese wordt de peetvader van de Belgische filmmuziek genoemd. Hij zette zijn eerste stappen in de filmwereld als componist van ‘De man die zijn haar kort liet knippen’ (1966) van regisseur André Delvaux. Later schreef hij onder meer muziek voor ‘Het sacrament’ (1990) van Hugo Claus en ‘Pauline & Paulette’ (2001) van Lieven Debrauwer.
Maestro Dirk Brossé en cellist Karel Steylaerts hebben de man goed gekend. En ook bastrombonist Tim Van Medegael weet de scores van Devreese te smaken. Het orkest en Devreese hebben dan ook een mooie geschiedenis samen. In 2019 werd hij nog geëerd in Flagey, hetzelfde jaar speelde Brussels Philharmonic ook een hommage tijdens de World Soundtrack Awards in Gent. Een jaar later stierf Devreese op 91-jarige leeftijd.
een podcastreeks van Geluidsduo Spraakmat voor Brussels Philharmonic
[ontdek alle afleveringen op Apple Podcasts, Spotify, Amazon Music, of een andere podcast player]
-----
Met Pelléas et Mélisande schreef Gabriel Fauré toneelmuziek bij een van de klapstukken van het Symbolisme. Een kunstvorm waar niets is wat het lijkt, en waar het ene iets helemaal anders kan uitdrukken. Als grafisch vormgever kent Joris Kritis alles van de verborgen boodschappen achter beelden. Hij laat zich in deze derde aflevering van Symfotrip gidsen door de noten.
-----
In zijn Concerto voor Orkest schrijft componist Béla Bartók een vindingrijk parenspel, een giuoco delle coppie. Koppels en hun capriolen, daar kent relatietherapeut Liesbet Plissart natuurlijk heel wat van. De muziek ontdekt ze voor het eerst tijdens deze aflevering, met Jasper Croonen als gids door de indrukwekkende partituur.
-----
In onze podcastreeks Symfotrip gidsen we je door een werk dat binnenkort op het programma van Brussels Philharmonic staat. Host Jasper Croonen gaat samen met een gast op pad in de muziek, en geeft een aantal wegwijzers voor de noten. Deze aflevering ontdekt kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens de Eerste Symfonie van Gustav Mahler.
-----
Op symfotrip naar de Turangalîla Symfonie van Olivier Messiaen. Je gids is Jasper Croonen, je reisgenoot is Veerle Appelmans: producer van animatiefilms en co-eigenaar van de Brusselse animatiestudio Studio Souza.
Veerle is er niet zomaar: Matt Groening, tekenaar van The Simpsons en Futurama, was grote fan van Olivier Messiaen - animatie en symfonische muziek zijn de rode draad in deze symfotrip.