Een multidimensionaal klanklandschap uit 2020: Stéphane bracht in bijna elk programma een compositie van na 2000: “Welke klassieke muziek uit de 21ste eeuw wordt over 100 jaar nog gespeeld? Wat zijn de klassiekers van de toekomst? Dat vond ik heel fascinerend om als chef-dirigent samen met het orkest uit te zoeken.”
Brussels Philharmonic, Stéphane Denève en Guillaume Connesson: een match made in heaven, zo bewezen de vele opnames - waaronder die voor Deutsche Grammophon. Gautier Capuçon is een goede en persoonlijke vriend, die er graag bij is voor dit bijzondere moment. “Ik ben ontzettend fier op onze opnames van de muziek van Guillaume Connesson. Met die hedendaagse klassieke muziek zijn we in de prijzen gevallen, als eerste Belgische orkest op het prestigieuze muzieklabel van Deutsche Grammophon. Dat is zo uniek”.
Een Belgische componist kon niet ontbreken - Stéphane koos dit dromerige werk waarvoor Jongen inspiratie vond bij Debussy en Ravel. “België is een heerlijk land, niet alleen muzikaal maar ook culinair: zo ben ik verzot op filet américain, en dan is Brussel dé place to be. Eén van de beste plekken waar je filet américain kan eten is maar een paar straten verwijderd van het Flageygebouw.”
Het Vlaams Radiokoor stond vaak mee op het podium tijdens Stéphane's concerten - hij laat ze in dit werk a capella schitteren. “De producties zoals Peer Gynt van Edward Grieg, met een volledig koor en orkest, tonen maar al te goed wat Brussels Philharmonic als team, als familie kan realiseren.”
Top of the bill is dit pöetische pareltje van Ravel, waarin Brussels Philharmonic en het Vlaams Radiokoor (versterkt door Octopus) het beste van zichzelf laten horen. “Brussels Philharmonic gaf me altijd de tijd en ruimte om op details te werken. Het DNA van het orkest vertoont trouwens veel meer gelijkenissen met mezelf: ik ben geboren in Tourcoing tegen de Belgische grens. Daardoor heb ik niet alleen de Franse zuiderse cultuur in mij, maar ook het spirituele en rationele van de Duitse klassieke traditie. Ik voel cultureel erfgoed uit twee richtingen, net zoals bij het orkest!”