[info & tickets]
[ontdek ook: Wolfgang]
[ontdek ook: Widmann’s World Premiere]
[ontdek ook: Stefan Dohr Living the Classical Life]
*co-commissie Brussels Philharmonic, Berliner Philharmoniker, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Swedish Radio Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra & Lucerne Symphony Orchestra
Geboren: 19 juni 1973 (München, Duitsland)
Bewondert: Beethoven, Mendelssohn, Weber, Schumann, Mahler, Boulez en Miles Davis
Bekendste werken: Con brio, Babylon, ARCHE
Lievelingsstukken:
Op zijn tienerkamer hangen geen posters van Bon Jovi, Queen, Blondie of Nena’s Neunundneunzig Luftballons, maar portretten van de immer perfectionistische componist/dirigent Pierre Boulez en de ogenschijnlijk moeiteloos vernieuwende jazztrompettist Miles Davis. En plaatjes van vrouwelijk schoon ook hoor! – voegt hij graag aan toe, als je hem ernaar vraagt. En hij voetbalt. Een naar voren strevende middenvelder. Op z’n twaalfde gaat hij met zijn lijfinstrument op tournee naar Japan, en op zijn vijftiende schrijft hij zijn eerste kameropera, met wat hulp van niemand minder dan de muziekdramaspecialist Hans Werner Henze. Zijn rapportcijfers voor de ‘gewone’ schoolvakken moeten er maar even aan geloven.
Jörg Widmann, in 1973 geboren in München, heeft niet alleen een glansrijke carrière als klarinettist, hij dirigeert ook. En hij geldt als een van de meest vooraanstaande Duitse componisten van nu. De prijzenkast voor zijn werk als klarinettist en componist is al uitzonderlijk vol.
Widmanns werkenlijst omvat tientallen orkestcomposities en soloconcerten, en muziektheaterwerken als Das Gesicht im Spiegel (2003), Am Anfang (2009), Babylon (2012) en het theatrale oratorium ARCHE (2017). Zijn orkestwerk Con brio – een enerverende stijlcollage als hommage aan Beethoven, een componist hij zeer bewondert – wordt in 2008 in première gebracht door Mariss Jansons en heeft inmiddels bij ruim zestig dirigenten op de lessenaar gestaan. Het is een van de meest uitgevoerde orkestwerken uit deze eeuw, aldus The New York Times in 2020.
Widmann speelt bovendien graag kamermuziek, met Daniel Barenboim, Tabea Zimmermann, Heinz Holliger, András Schiff, Kim Kashkashian en Hélène Grimaud bijvoorbeeld, en schrijft ook vele werken voor kleine bezetting. Vijf van zijn nu al tien strijkkwartetten zijn door Beethoven geïnspireerd. Bij het schrijven ervan ging hij “met Beethoven naar bed en stond ermee op”. “Het uiteindelijke resultaat kan (…) mijlenver van het origineel af staan. Een stijlkopie maken zou artistiek zonder waarde zijn, het is mijn taak als componist om iets nieuws te creëren. Met Beethoven terugkijken, nostalgisch te werk gaan, dat doe ik niet.”
En, o ja, hij geeft ook nog klarinet- en compositielessen.
Tekst: Onno Schoonderwoerd
Bron: NPO Klassiek