Brussels Philharmonic | Wie is Widmann?

Wie is Widmann?

Jörg Widmanns is “een van de meest intrigerende componisten van deze tijd" (NY Times), de ‘Mozart van nu’: op zijn twaalf ging hij als klarinettist al op tournee naar Japan, en op zijn vijftiende schreef hij zijn eerste kameropera. Momenteel is hij Composer in Residence bij de Berliner Philharmoniker, en in 2023 stond hij op de derde plaats van meest uitgevoerde levende componisten. Genoeg redenen om hem te vragen voor een nieuwe creatie: zijn verbluffende Concerto for Horn*.
Meer weten over Widmann? Lees dan zeker even mee.

LIVE IN CONCERT

beleef de Belgische première van Widmanns Horn Concerto* met Brussels Philharmonic tijdens het concert Shostakovich 5

[info & tickets]
[ontdek ook: Wolfgang]
[ontdek ook: Widmann’s World Premiere]
[ontdek ook: Stefan Dohr Living the Classical Life]

*co-commissie Brussels Philharmonic, Berliner Philharmoniker, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Swedish Radio Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra & Lucerne Symphony Orchestra

Widmann in een notendop

Geboren: 19 juni 1973 (München, Duitsland)

Bewondert: Beethoven, Mendelssohn, Weber, Schumann, Mahler, Boulez en Miles Davis

Bekendste werken: Con brio, Babylon, ARCHE

Lievelingsstukken:

  • Wolfgang Amadeus Mozart – Gran Partita KV.361 (Wilhelm Furtwängler, Wiener Philharmoniker)
  • Carl Maria von Weber – Der Freischütz (Carlos Kleiber, Staatskapelle Dresden)
  • Arnold Schönberg – Kammersymphonie op.9 (Reinbert de Leeuw, Schönberg Ensemble)
  • Robert Schumann – Tweede symfonie
  • Giacomo Puccini – Turandot
  • Miles Davis – Decoy
  • Pierre Boulez – Notations II voor orkest (Pierre Boulez, Berliner Philharmoniker)

Het prille begin

Op zijn tienerkamer hangen geen posters van Bon Jovi, Queen, Blondie of Nena’s Neunundneunzig Luftballons, maar portretten van de immer perfectionistische componist/dirigent Pierre Boulez en de ogenschijnlijk moeiteloos vernieuwende jazztrompettist Miles Davis. En plaatjes van vrouwelijk schoon ook hoor! – voegt hij graag aan toe, als je hem ernaar vraagt. En hij voetbalt. Een naar voren strevende middenvelder. Op z’n twaalfde gaat hij met zijn lijfinstrument op tournee naar Japan, en op zijn vijftiende schrijft hij zijn eerste kameropera, met wat hulp van niemand minder dan de muziekdramaspecialist Hans Werner Henze. Zijn rapportcijfers voor de ‘gewone’ schoolvakken moeten er maar even aan geloven.

Alleskunner Widmann

Jörg Widmann, in 1973 geboren in München, heeft niet alleen een glansrijke carrière als klarinettist, hij dirigeert ook. En hij geldt als een van de meest vooraanstaande Duitse componisten van nu. De prijzenkast voor zijn werk als klarinettist en componist is al uitzonderlijk vol.

Widmanns werkenlijst omvat tientallen orkestcomposities en soloconcerten, en muziektheaterwerken als Das Gesicht im Spiegel (2003), Am Anfang (2009), Babylon (2012) en het theatrale oratorium ARCHE (2017). Zijn orkestwerk Con brio – een enerverende stijlcollage als hommage aan Beethoven, een componist hij zeer bewondert – wordt in 2008 in première gebracht door Mariss Jansons en heeft inmiddels bij ruim zestig dirigenten op de lessenaar gestaan. Het is een van de meest uitgevoerde orkestwerken uit deze eeuw, aldus The New York Times in 2020.

Widmann speelt bovendien graag kamermuziek, met Daniel Barenboim, Tabea Zimmermann, Heinz Holliger, András Schiff, Kim Kashkashian en Hélène Grimaud bijvoorbeeld, en schrijft ook vele werken voor kleine bezetting. Vijf van zijn nu al tien strijkkwartetten zijn door Beethoven geïnspireerd. Bij het schrijven ervan ging hij “met Beethoven naar bed en stond ermee op”. “Het uiteindelijke resultaat kan (…) mijlenver van het origineel af staan. Een stijlkopie maken zou artistiek zonder waarde zijn, het is mijn taak als componist om iets nieuws te creëren. Met Beethoven terugkijken, nostalgisch te werk gaan, dat doe ik niet.”

En, o ja, hij geeft ook nog klarinet- en compositielessen.

Tekst: Onno Schoonderwoerd
Bron: NPO Klassiek