Brussels Philharmonic | livestream concertgebouw amsterdam

livestream concertgebouw amsterdam

Herbeleef de seizoensopener van Brussels Philharmonic in het Concertgebouw Amsterdam!

We beten de spits af van het nieuwe seizoen Het Zondagochtend Concert in het Concertgebouw Amsterdam. Samen met pianist Anna Fedorova en onder de leiding van vaste gastdirigent Ilan Volkov brachten we een memorabele zondagochtend. Herbekijk het concert met de livestream van Avotros.

"Er zijn van die concerten die bij wijzen van spreken direct op cd gezet zouden kunnen worden. Het eerste Zondagochtend Concert van dit seizoen was er zo een [...]" [Willem Boone, De Nieuwe Muze]

Pianoconcert in G

Het swingende Pianoconcert in G van Maurice Ravel combineert de Spaanse muziek uit zijn jeugd met jazz die hij in de Verenigde Staten leerde kennen. Het concerto opent met een zweepslag, een overdonderende energie die een fascinerend concerto inluidt.

“Ik ben altijd gefascineerd geweest door Maurice Ravel, zijn unieke compositiestijl, rijke kleuren, Franse verfijning, jazzinvloeden en opzwepende ritmes. Het [was] de eerste keer dat ik zijn Pianoconcert in G uitvoer, een werk dat naast Spaanse en Baskische volksinvloeden en jazzelementen ook momenten van Mozartiaanse zuiverheid en eenvoud bevat.”

- Anna Fedorova

Tchaikovsky's Vierde Symfonie

De Vierde Symfonie geeft inkijk in het persoonlijk leven van de componist: een turbulent parcours met onbeantwoorde liefde en afwijzing, maar ook muzikale triomfen en betenisvolle vriendschappen. Tchaikovsky verklankt zijn innerlijke strijd met het lot in krachtige uithalen en bitterzoete passages. “Gevoel en sentiment zijn cruciaal om deze symfonie te begrijpen,” zegt Ilan Volkov.

“Het was een interpretatie om door een ringetje te halen [...] Ilan Volkov is een dirigent wiens naam ik niet kende: hij is vaste gastdirigent van Brussels Philharmonic. Je zou zeggen dat hij een aanwinst voor het Nederlands Philharmonisch Orkest is als Viotti aan het eind van dit seizoen opstapt. Het vooruitzicht dat je met regelmaat concerten van dit niveau in Amsterdam zou kunnen horen is bijna te mooi om waar te zijn!” [Willem Boone, De Nieuwe Muze]