Mahler 3
We openen het seizoen met de Derde Symfonie van Gustav Mahler, en zetten daarmee onze reis verder die begon met zijn Eerste en de Vijfde. De Derde behoort tot zijn Wunderhorn-symfonieën, waarbij hij zich baseert op Duitse volksgedichten uit Des Knaben Wunderhorn. Het is een van zijn langste symfonieën, bestaande uit zes delen, die elk oorspronkelijk een titel hadden die verband hield met natuur, mensheid en liefde. Mahler voelde een diepe verbondenheid met de natuur, en via zijn muziek laat hij de natuur tot ons spreken. Zijn Derde is zowel romantisch als ambitieus en markeert een significante stap voor Mahler en zijn ontwikkeling als symfonisch componist.
27.09.2024 DESINGEL ANTWERPEN
28.09.2024 FLAGEY BRUSSEL
05.10.2024 FLAGEY BRUSSEL
Shades of Schönberg
We geven twee concerten met werk van Schönberg. Hij behoorde tot de nieuwe generatie na Mahler, en het is fascinerend om de vernieuwing te horen in zijn muzikale taal. Schönberg staat erom bekend muziek te schrijven die moeilijk te begrijpen is, maar de stukken die we gaan spelen bevinden zich op de grens tussen die moderniteit en romantiek. Neem Pierrot lunaire als voorbeeld, geschreven voor een klein orkest en een zanger met spreekstem. Gebaseerd op 21 gedichten van de Belgische symbolistische dichter Albert Giraud, nodigt Schönberg je uit voor een unieke ervaring: soms mooi, soms grotesk, en soms beide tegelijkertijd – je zal versteld staan!
In contrast met Pierrot lunaire spelen we ook Schönbergs Kamersymfonie nr. 1. Deze symfonie was onderdeel van het beruchte ‘schandaalconcert’ van 1913, dat hij zelf dirigeerde. Geschokt door de radicaliteit van de muziek, begon het publiek tijdens het concert te rellen. Het werk is geschreven voor een kamerorkest, waardoor je de kleinste details kan horen. Atonale muziek die op deze manier gebracht wordt klinkt bijzonder mooi, zeker nu we een eeuw verder in de tijd zijn en onze percepties meer ontwikkeld zijn.
10.10.2024 FLAGEY BRUSSEL - SHADES OF SCHÖNBERG
12.10.2024 FLAGEY BRUSSEL - SCHÖNBERG: PIERROT LUNAIRE
Milhaud, Matalon & Strauss
Waarom noemde Milhaud zijn werk La création du monde? Hij schreef het als reactie op de eerste keer dat hij jazz hoorde in Harlem in 1922; er ging toen een nieuwe wereld voor hem open. Het werk is gebaseerd op Afrikaanse volksmythologie over de schepping van de wereld. Met een duur van een vijftiental minuten, en de jazzinvloeden en percussie, is het een luistergenot van begin tot eind.
In hetzelfde programma spelen we ook Also sprach Zarathustra van Richard Strauss, een werk dat een heel ander idee geeft van het ontstaan van de wereld en de mensheid. Strauss vangt aan met trompetten, die het begin van het menselijk leven beschrijven met zowel de perikelen als de droomachtige momenten, tot de ultieme droom – de dood. Het is een avondvullend stuk.
Relatos van Martin Matalon tenslotte is een recent muziekstuk met prachtige dissonante geluidsgolven. Het programma brengt zo drie uiteenlopende visies over het ontstaan van het leven.
14.12.2024 FLAGEY BRUSSEL
15.12.2024 FLAGEY BRUSSEL - MATINEE: ALSO SPRACH ZARATHUSTRA
Rachmaninov, Prokofiev & Scriabin
In het laatste concert van het najaar brengen we Russische werken van Rachmaninov, Scriabin en Prokofiev. Rachmaninov liet zich voor zijn The Isle of Dead inspireren door Arnold Böcklins gelijknamige schilderij. Hoewel hij een 20ste-eeuwse componist is, blikt hij met zijn muziek terug naar het verleden.
Scriabin en Rachmaninov studeerden tegelijkertijd aan het conservatorium van Moskou, en hadden dezelfde pianoleraar. Scriabin sloeg echter een heel andere weg in dan Rachmaninov. Zoals de titel Le poème de l’extase doet vermoeden, was hij de dichter van extase – niet alleen seksuele extase, maar ook intellectuele.
Terwijl Rachmaninov naar het verleden kijkt, richt Prokofiev, eveneens 20ste-eeuws, zich op de toekomst. Hij was een meester van de muziek van zijn tijd, maar op een snuggere en subtiele manier. Zelfs wanneer hij moderne harmonievorming toepast, klinkt zijn muziek ontroerend en elegant.
19.12.2024 DE BIJLOKE GENT
20.12.2024 FLAGEY BRUSSEL