Brussels Philharmonic | Schönberg: strijd van een pionier

Schönberg: strijd van een pionier

How One Becomes Lonely

Op 10 en 12 oktober vieren Brussels Philharmonic en Flagey de honderdvijftigste verjaardag van Arnold Schönberg. Hij was een muzikaal visionair die de eigenheid van de tijdsgeest vatte. Geworteld in de romantiek, ontwikkelden zijn vernieuwende muzikale ideeën zich tot een essentieel onderdeel van het twintigste-eeuwse repertoire. Maar zijn parcours van vernieuwing verliep niet zonder tegenwind, daar wijdt de componist sappig over uit in zijn artikel How One Becomes Lonely:
"I had had to fight for every new work; I had been offended in the most outrageous manner by criticism; I had lost friends and I had completely lost any belief in the judgment of friends. And I stood alone against a world of enemies."
lees het volledige artikel How One Becomes Lonely van Arnold Schönberg
"My Verklärte Nacht, written before the beginning of this century–hence a work of my first period, has made me a kind of reputation. [...] a part from Verklärte Nacht which, at the time of the first performance of this work (1901) sounded so rough that people said: 'It sounds as if an orchestra playing Wagner's 'Tristan and Isolde had become confused and mixed up.' [...] And so the first performance of my Verklärte Nacht ended in a riot and in actual fights. And not only did some persons in the audience utter their opinions with their fists, but critics also used their fists instead of their pens. So one wrote: 'This sextet seemed to me like a calf with six feet, such as one secs often at a fair.' Six feet, he said, because there were six players. But he forgot that six players possess twelve feet. And he also forgot that in this piece there also appeared parts of which everyone, even at this time, could have approved–as, for example."
- Arnold Schönberg

SCHÖNBERG Marc Pennartz P1155981 Dx O CROP

Shades of Schönberg · 10.10.2024 · Flagey

Zelfs na anderhalve eeuw boezemt de naam Arnold Schönberg nog vaak angst in. Van die fobie helpt het festival Aimez-vous Schönberg ter ere van zijn jubileumjaar u vast vanaf. Want hoewel we de man vooral associëren met zijn soms wat berekende twaalftoonstechniek, is er een schat aan repertoire die zelden gehoord wordt omdat de dodecafonie als een zwaard van Damocles boven Schönbergs hoofd hangt. Maar de jongere Arnold kon evengoed romantisch over zijn schouder kijken, of liet zich inspireren door de kunststromen om hem heen. Zo staat dit weekend met Pierrot lunaire en Verklärte Nacht helemaal in het teken van zijn connectie met het symbolisme… en dus ook met Claude Debussy.

SCHÖNBERG Marc Pennartz P1155981 Dx O CROP

Schönberg: Pierrot lunaire · 12.10.2024 · Flagey

"Pierrot lunaire is geschreven voor een klein orkest en een zanger met spreekstem. Het werk is gebaseerd op 21 gedichten van de Belgische symbolist Albert Giraud. De muziek van Schönberg is een unieke beleving: soms mooi, soms grotesk, en soms de beide samen – je zal versteld staan!" – Kazushi Ono

Schoenberg Spraypaint P G

toelichting

Programmatoelichting bij de concerten Shades of Schönberg en Pierrot lunaire. --- Arnold. Schönberg. Begint u al te bibberen? Het merendeel van zijn muziek is ondertussen meer dan een eeuw oud. In 2024 vieren we zijn honderdvijftigste verjaardag. En toch lokt zijn naam alleen nog steeds viscerale reacties uit. Het is iets waar Schönberg altijd mee geconfronteerd is. Bij leven al moest hij buitensporig veel vileine reacties incasseren van het publiek. Hoe komt dat toch?

Pierrot lunaire 1924 klee

tussen zang en spoken word

Pierrot Lunaire is gebaseerd op gedichten van de Belgische dichter Albert Giraud, bewerkt en vertaald door Otto Erich Hartleben en op muziek gezet door Arnold Schönberg op vraag van Albertine Zehme die bekend stond om poëzie op muziek te brengen. Haar motto “I demand a freedom of sound!”, was helemaal in Schönbergs straatje. Het resultaat? De eerste compositie ooit integraal voor ‘Sprechgesang’, een vorm tussen zang en spoken word. Lees de gedichten en vertaling.

011

Schönberg: de schilder

van partituren tot penselen: we kennen Arnold Schönberg als grensverleggend componist, pedagoog en theoreticus - maar ook als schilder