Brussels Philharmonic | Gert François x Timpani Concerto

Gert François x Timpani Concerto

Op 15 maart brengen we de première van het Timpani Concerto van Wim Henderickx onder leiding van Giancarlo Guerrero. Onze eigen paukenist - en goede vriend van Wim - Gert François neemt de uitdagende partij voor zijn rekening.

"Het is geen evident werk om uit te voeren, het concerto vereist uiteenlopende speelstijlen. Maar de partij is echt fenomenaal, wat betreft Wims schriftuur voor pauken ben ik nog niemand tegengekomen die hem evenaart. ... Toen het Timpani Concerto dan ter sprake kwam, reageerde Guerrero dan ook prompt “that’s mine”."

Beethoven: Eroica & Henderickx · 15.03.2025 · Flagey

Het nieuwe Timpani Concerto van Wim Henderickx staat naast Beethovens 3de Symfonie: Wim's favoriete symfonie, waaruit hij blijvende inspiratie putte.

Ontdek meer

Van Reggae tot het Timpani Concerto

Wim en ik waren heel goede vrienden, we hebben elkaar leren kennen toen we beiden student waren aan het conservatorium. Elk jaar gingen we samen naar Reggae Geel. De laatste keer spraken we over religie. Het fascineerde hem: van Islam over Boeddhisme, tot het Christendom en Afrikaanse religies. Dat hij voor dit paukenconcerto een religieuze structuur koos, heeft me dan ook niet verrast. Het Timpani Concerto bestaat uit vijf bewegingen: Lucht, Water, Aarde, Vuur en Ether, en die bestaan elk nogmaals uit vijf delen: Prayer, Lamentation, Meditation, Contemplation en Ecstasy.

We voeren Wims Timpani Concerto uit onder leiding van Giancarlo Guerrero. Met dirigent Guerrero en Brussels Philharmonic voerde ik eerder al Wims werk Groove! uit. Toen het Timpani Concerto dan ter sprake kwam, reageerde Guerrero dan ook prompt “that’s mine”.

Percussie power

Het is geen evident werk om uit te voeren, het concerto vereist uiteenlopende speelstijlen. Maar de partij is echt fenomenaal, wat betreft Wims schriftuur voor pauken ben ik nog niemand tegengekomen die hem evenaart. Het is een hele uitdaging om pauken in de spotlight te zetten zonder dat het sensationeel is, en wel integer. Wim slaagt daar met glans in. Zijn jarenlange assistent Diederik Glorieux - die de partituur finaliseert - schrijft helemaal in Wim zijn geest. Er staat niets dat niet « Henderickx-proof » is.

Naast de pauken zal ik ook andere instrumenten bespelen, zoals de Midden-Oosterse percussie-instrumenten daf en tombak. Die voegen een compleet nieuwe klankkleur toe en refereren aan Wim: hij bespeelde deze instrumenten zelf in zijn eigen composities. Tijdens het concert zal ik trouwens op de daf van Wim spelen.

Wim en ik deelden deze fascinatie voor muziek vanuit alle werelddelen. We bespraken hoe muziek niet alleen een klank, maar ook beweging en energie is. Of je nu Beethoven speelt of Charlie Parker, je kunt de muziek tot in de puntjes instuderen, maar zonder de groove komt de muziek niet tot leven. “It don’t mean a thing if you ain’t got that swing.”

Gert François

Het prille begin

Het is niet evident om de juiste paukenist voor een orkest te vinden. De pauken-positie is het hart van een orkest, het is een plek waar de energie van het ensemble samenkomt. Het is een ongelofelijk belangrijke positie die moeilijk is om correct in te vullen.

Ik herinner me nog mijn eerste ervaring met Brussels Philharmonic: ik moest last minute inspringen voor Mahlers Vijfde Symfonie met Avi Ostrowsky. Een uitzonderlijke kans: Ostrowsky heeft een machtige stok voor Mahler! Ik was daarentegen al blij in die periode dat ik wist wie Mahler was. Zonder voorbereidingstijd heb ik de eerste repetitie op zicht gespeeld. Ik heb toen de hele nacht gestudeerd om de dag erop wél voorbereid op de repetitie te staan.

Muziek, muziek en nog eens muziek

Ik ben altijd met muziek bezig: luisteren, ontdekken, geïnspireerd blijven - het stopt nooit. Van John Bonham van Led Zeppelin tot de djemefola Adama Dramé. Of Cubaanse salsamuziek: daar ben ik echt helemaal gek van. Over salsa gesproken: daarop ging ik vroeger regelmatig dansen tot in de vroege uurtjes, dat vond ik heerlijk.

Wim en ik deelden deze fascinatie voor muziek vanuit alle werelddelen. We bespraken hoe muziek niet alleen een klank, maar ook beweging en energie is. Of je nu Beethoven speelt of Charlie Parker, je kunt de muziek tot in de puntjes instuderen, maar zonder de groove komt de muziek niet tot leven. Als paukenist ben je daarin een sleutelfiguur. “It don’t mean a thing if you ain’t got that swing.”

2024 Brussels Philharmonic Kazushi Ono Ligeti Bartok 1 U Canon300 GR 4

Close Encounters: Beethoven & Henderickx · 13.03.2025 · Flagey

Volg de repetitie vanop een wel erg speciale plek: de stalles op het podium van Studio 4. Praat na met iemand van op of achter het podium: de dirigent of de solist, een van onze musici, of iemand van het productieteam. Wat er wordt gerepeteerd, hoe het zal verlopen, met wie je nadien een praatje maakt: dat kunnen we je nu nog niet zeggen - het repetitieproces laat zich niet voorspellen. Maar dat je in het hart van onze symfonische wereld komt, dat staat vast!

batman

Eroica in cinema

helden in cinema: die zijn er in veelvoud, vaak met hun eigen, iconische themamuziek - Robin Broos maakte een filmselectie voor het concert Eroica