Karen Kamenseks merkwaardige veelzijdigheid en creativiteit, gekoppeld aan haar toewijding om componisten uit de 20ste en 21ste eeuw te brengen, wordt weerspiegeld in haar werk voor zowel het operagebouw als het concertpodium. Recent maakte ze haar debut in de Metropolitan Opera met Glass’ Akhnaten, een met Olivier award bekroonde productie van Phelim McDermott. Ook debuteerde ze met het Malmö Symphony Orchestra en het Hungarian National Philharmonic Orchestra, waar ze muzikale werken van Camille Pépin en Tōru Takemitsu dirigeerde.
Ms. Kamensek was muziekdirecteur van de Staatsoper Hannover van 2011 tot 2016. Daarnaast was ze ook 1ste Kapellmeister bij de Volksoper Wien (2000-2002), muziekdirecteur van het Theater Freiburg (2003-2006), interim muziekdirecteur van het Slovenian National Theatre in Maribor (2007-2008), en associate muziekdirecteur bij de Staatsoper Hamburg (2008-2011).
Vaak gevraagd als gastdirigent bij veel vooraanstaande operagezelschappen en orkesten, Kamenseks recente operahoogtepunten omvatten debuten en terugkomsten bij de English National Opera in Glass’ Akhnaten en Satyagraha; haar debut met de San Francisco Opera waar ze een nieuwe productie van Floyd’s Susannah dirigeerde; en de Royal Swedish Opera’s productie van Victoria Borisova-Ollas’ Dracula.
Recente orkestrale hoogtepunten zijn: een focus op levende componist Thea Musgrave voor Kamenseks debuut met de Royal Stockholm Philharmonic als onderdeel van het zeer geprezen Composer Festival; een live-to-film opvoering van Miloš Forman's iconische Oscar-winnende film, Amadeus, kenmerkt haar debuut met de Oslo Philharmonic; en optredens van Philip Glass’/Ravi Shankars samenwerking “Passages” samen met sitarspeler, Anoushka Shankar, schetsen haar eerste concerten bij de Britten Symphonia in de Royal Albert Hall als onderdeel van de BBC Proms, zo ook als met het Orchestre Chambre de Paris in de Paris Philharmonie.
Kamensek werkt regelmatig samen met zangers, regisseurs en muzikanten van over heel de wereld. Ze heft gewerkt met vele beroemde zangers, zoals Joseph Calleja, J’Nai Bridges, Anthony Roth Costanzo, Andrzej Dobber, Stuart Skelton en Klaus Florian Vogt. Ze werkte samen met baanbrekende regisseurs zoals Guy Joosten, Harry Kupfer and Olivier Tambosi. Ze dirigeerde op optredens met veelgeprezen muzikanten zoals Michael Barenboim, Gautier Capuçon en de “Jimi Hendrix of the bagpipes”, Carlos Nuñez.