Gert François x Timpani Concerto
"of je nu Beethoven speelt of Charlie Parker... zonder de groove komt de muziek niet tot leven; 'It don’t mean a thing if you ain’t got that swing'"
Toen componist Wim Henderickx op 18 december 2022 plots overleed, lagen er een aantal bijna afgewerkte composities op zijn werktafel. Voor Brussels Philharmonic en goede vriend paukenist Gert François werkte Wim al een tijdje aan een concept voor een paukenconcerto - dat nu postuum werd afgewerkt en in première zal gaan op 15 maart 2025 in Flagey. Brussels Philharmonic documenteert de creatie van dit nieuwe werk met een video- en podcastreeks.
Diederik Glorieux, jarenlange muzikale assistent van Wim, maakte de score speelklaar voor uitvoering, in nauw overleg met de familie van Wim: "Samen met Gert besloten we om het concerto, volledig in de geest van Wim, te voltooien. We vertrokken vanuit zijn originele schetsen om uiteindelijk een partituur samen te stellen die de solist maximale improvisatorische vrijheid biedt. Zo kan Gert op zijn beurt een persoonlijke interpretatie aan het werk geven en zo zijn eigen hommage aan Wim brengen. Daarnaast is elektronica een centrale plaats toegekend - ontwikkeld door Jorrit Tamminga, tevens vriend, collega en medewerker van Wim - en ook een vrouwenkoor, hier vertolkt door het Vlaams Radiokoor."
Deze compositie-opdracht kadert in een meerjarig traject waarbij Brussels Philharmonic ieder jaar een nieuwe compositie van een Belgische componist zal spelen. Hierbij verlaten we de gebruikelijke paden en zetten we in op vernieuwende combinaties en innovatieve invalshoeken. Het Paukenconcerto van Wim Henderickx is een eerste stap in dit verhaal.
Na de eerdere videoreeksen Mission: Bass en Mission: Harp, staan nu de pauken van solist Gert François en componist Wim Henderickx centraal. Van een eerste idee op Reggae Geel tot een postuum afgewerkte partituur geïnspireerd door religie: het beloofd een bijzondere reeks te worden.
In de eerste aflevering van zowel de podcast als de video volgen we Wims weduwe Bea Steylaerts, zijn rechterhand Diederik Glorieux en solist Gert François: zij zijn onze gidsen en vertellen over de voorgeschiedenis, de decennialange vriendschapsband tussen Gert en Wim, en geven enkele cruciale kiemgedachten mee die aan de basis liggen van dit concerto.
In de podcastreeks Oor-Sprong (gemaakt door Geluidsduo Spraakmat) betrekken we de luisteraar op een unieke manier bij de ontwikkeling van nieuwe composities. Met de makers zelf als gids, laten we horen hoe zo een nieuw muziekstuk vorm krijgt, van de eerste schetsen en de initiële ideeën tot de langverwachte wereldpremière. Doorheen een seizoen groeit en zwelt de muziek in je oren van enkele maten tot een afgewerkte compositie, met onderweg ook de nodige aandacht voor de lastige knopen en de moeilijke momenten. De onvermijdelijke downs maar vooral de vele ups op weg naar het uiteindelijke liveconcert.
Al is het eerste seizoen van Oor-Sprong meteen bijzonder. In maart trappen we dit project namelijk af met het Timpani Concerto van de betreurde Wim Henderickx. Toen hij op 18 december 2022 plotseling overleed, bleef deze partituur onafgewerkt. Dankzij Wims weduwe Bea Steylaerts, zijn rechterhand Diederik Glorieux en solist Gert François ziet dit symfonische werk in 2025 alsnog het licht. Zij zijn dan ook onze gidsen door deze eerste aflevering. Daarin vertellen ze over de voorgeschiedenis, de decennialange vriendschapsband tussen Gert en Wim, en hoor je de cruciale kiemgedachten die aan de basis liggen van dit concerto.
"of je nu Beethoven speelt of Charlie Parker... zonder de groove komt de muziek niet tot leven; 'It don’t mean a thing if you ain’t got that swing'"
Eline Groslot, soloharpiste van Brussels Philharmonic, is een voorvechter van nieuw repertoire voor haar instrument. Toen de Amerikaanse componist Geoffrey Gordon haar blog tegenkwam, besloot hij een gloednieuw harpconcerto te schrijven voor Eline...
Volg Eline Groslot en componist Geoffrey Gordon in onze gloednieuwe docu-reeks.
Thomas Fiorini, bassist bij Brussels Philharmonic, maakt zijn droom waar: een concerto voor basgitaar laten componeren, uitvoeren en opnemen.
Volg Thomas en componist Robert Groslot in deze docu-reeks en ontdek de unieke sound en energie die uit het samenspel tussen orkest en electrische basgitaar ontstaat.