Brussels Philharmonic | THE EARLY YEARS

THE EARLY YEARS

I am a Russian composer, and the land of my birth has influenced my temperament and outlook. My music is the product of my temperament, and so it is Russian music.

Sergei Rachmaninov

Nikolai Zverev

De Russische compositiestijl van Sergei Rachmaninov werd sterk gefundeerd tijdens zijn opleiding bij de gerenommeerde maar strenge pianodocent Nikolai Zverev (1833-1893). In 1885 was hij een van de drie leerlingen die bij de docent inwoonde, onder de voorwaarde dat hij hun levens en interesses mocht superviseren terwijl ze de pianolessen bij hem aan het Conservatorium volgden. Dagelijks moesten de leerlingen van Zverev drie uur repeteren:

“De repetitie begon om 6 uur ‘s ochtends. We stonden beurtelings op om dat tijdstip. Geen enkel excuus was ooit toegestaan - of een leerling nu de avond ervoor naar een toneelstuk of een concert was geweest, of pas om 2 uur ‘s nachts naar bed was gegaan - niets kon dat schema veranderen: degene wiens beurt het was om om 6 uur te beginnen zou opstaan en zich naar de piano slepen. En ‘O wee’ als er enige slaperigheid in zijn spel te merken was; Zverev zou binnenvallen als een angstaanjagende verschijning in ondergoed, met een vreselijke schreeuw en soms een harde klap. De slaperige leerling zou meteen wakker worden en met hernieuwde aandacht spelen,” getuigt Motya Pressman, een van de leerlingen van Zverev.

Zverev doceerde zijn studenten niet enkel aan het klavier maar stoomde hen ook klaar binnen het professionele muziekleven van het toenmalige Moskou.

"Op zondagen veranderde Zverev zijn huis van wat een muzikaal gevangenis zou kunnen genoemd worden tot een muzikaal paradijs, dan hield hij 's Middags en 's avonds open huis voor de grootste figuren in de Moskouse muziekwereld. Tchaikovsky, Taneyev, Arensky, Safonov, Siloti, evenals universiteitsprofessoren, advocaten en acteurs, zouden langskomen, en de uren vlogen voorbij met gesprekken en muziek. Wat heerlijk was voor ons op deze zondagen was dat Zverev geen van de grote musici toestond om de piano aan te raken, tenzij ter verklaring of beoordeling. Wij, niet zij, waren de solisten op deze gelegenheden. Onze impromptu optredens waren Zverevs grootste vreugde. Het maakte niet uit wat we speelden, zijn oordeel was altijd 'Prachtig! Goed gedaan! Uitstekend!' Hij liet ons spelen wat we maar wilden, en riep zijn gasten op om zijn mening over ons te bevestigen."

met twee voeten in de Russische traditie

Rachmaninov stond al vroeg met beide voeten in het Russische muziekleven. In die zin moet zeker ook het nalatenschap van landgenoot Nikolai Rimsky-Korsakov (1844-1908) benoemd worden. Rimsky-Korsakov behoorde tot Het Machtige Hoopje, een groepering van vijf componisten die een eigen nationale muziektaal nastreefde, met de Russische volksmuziek als belangrijkste inspiratiebron. Rachmaninov was het echter niet altijd eens met diens strikte ‘Russische’ stijl. Scheherazade is doordrenkt van dat Russische oriëntalisme - maar toch koos Rachmaninov het werk voor één van zijn opnames op pianorol voor de American Piano Company, nog steeds online te beluisteren. “Toen ik na de bolsjewistische revolutie mijn thuis en mijn geliefde Rusland moest verlaten, mocht ik voor mijn gezin van vier slechts 500 roebel per persoon meenemen, en van alle muziek die ik bezat, koos ik ervoor om enkel de partituur van Rimski's Coq d'Or mee te nemen.” (fragment uit het interview ‘Rachmaninoff is Reminiscent’ in The Musical Observer van 1 mei 1927).

I have been strongly influenced by Tchaikovsky and Rimsky-Korsakov; but I have never, to the best of my knowledge, imitated anyone.

Sergei Rachmaninov

Wonderkind

Na zijn opleiding bij Zverev werd Rachmaninov toegelaten tot de harmonieklas van Anton Arensky (1861-1906). Al snel werd duidelijk dat hij een buitengewoon talent bezat. In 1888 studeerde hij af met de hoogste onderscheiding voor muziektheorie, en in 1892 legde hij zijn examen af voor piano en compositie - een jaar eerder dan voorzien - een prestatie die bekroond werd met een gouden medaille. Tijdens de zomer van 1890 maakte Rachmaninov de eerste schetsen van zijn Eerste Pianoconcerto. Rachmaninov gaf dit pianoconcerto de officiële titel ‘Opus 1’.

"Ik ben een pianoconcerto aan het componeren. Er zijn al twee delen geschreven; het laatste deel staat nog niet op papier, maar het is wel gecomponeerd."

Hij droeg het werk op aan zijn neef en pianodocent Alexander Siloti (1863-1945) en maakte er ook een bewerking van voor twee piano’s. Het eerste deel ging in première op 17 maart 1892 aan het Conservatorium van Moskou met Rachmaninov aan de piano. Zelf was hij niet zo tevreden over zijn compositie. Hij maakte verschillende aanstalten om het te herwerken, maar het succes van zijn tweede en derde pianoconcerti zorgde voor uitstel. Pas in 1917 vond Rachmaninov de tijd rijp voor een grondige herwerking, waarbij hij onder andere de orkestratie verfijnde, een nieuwe cadens voor het openingsdeel schreef en enkele structurele aanpassingen aan de finale maakte.

expo

Wat bracht Rachmaninov tot het componeren van zijn Tweede Pianoconcerto, en wie is de mysterieuze Nikolai Dahl aan wie hij het werk opdroeg?
in beeld: The Romantic Years