Superman is het prototype van de superheld en zo benadert componist John Williams ook zijn hoofdthema: rechttoe rechtaan en heroïsch, gecomponeerd als een mars. Iets gelijkaardigs doet hij ook voor Star Wars (1977) en Indiana Jones (1981). “Dit is niet de periode die veel mensen associëren met marsmuziek, maar ik moet het leuk vinden om marsen te schrijven. Een goede mars verhoogt de bloeddruk. Ik laat het aan een slimme musicoloog of socioloog om uit te leggen waarom."
Het thema van Batman zet niet zijn heldendaden in de verf, zoals dat van Superman, maar wel het personage zelf. Zo vraagt regisseur Tim Burton ook expliciet aan componist Danny Elfman om weg te blijven van de sfeer van de tv-reeks. "Tim zei dat de film donker zou worden. Hij wou daarom muziek met een theatrale kwaliteit. De emoties zijn gevarieerder en complexer dan om het even welke film die ooit op een strip is gebaseerd. Mijn score moest dat weerspiegelen."
In zijn score voor Braveheart kiest componist James Horner niet toevallig voor typische Schotse klanken én instrumenten. Alleen maakt hij daar een kapitale fout. Voor het ongetrainde oor mogen de doedelzakken dan wel Schots klinken, toch zijn het Uilleann pipes, een soort Ierse doedelzak waar niet in geblazen wordt. Pure laster, vinden de Schotten.
Aan het einde van de 19e eeuw gaat priester Adolf Daens de sociale strijd aan tegen de erbarmelijke omstandigheden in de textielfabrieken van Aalst. Componist Dirk Brossé schrijft de soundtrack bij de film en - aldus Dirk - is deze soundtrack “het eerste volwassen werk” dat hij componeert. En die erkenning krijgt hij ook. De film wordt genomineerd voor een Oscar. “We zijn met z’n allen naar Los Angeles gereisd toen de film genomineerd was voor de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. Dat doet wel iets met een jonge dertiger, die altijd gedroomd heeft van Hollywood.”
Eigenlijk is de Pixar-superheldenfilm The Incredibles een anti-superheldenfilm. De helden mogen immers niet langer de hele uithangen. Componist Michael Giacchino baseert zich in de soundtrack op het werk van John Barry, Henry Mancini en Jerry Goldsmith. Zij zijn immers de grootheden van de fifties en sixties, de periode waarin deze film zich afspeelt. “Brad Bird wou de orkestrale jazzenergie die ze vroeger hadden in de Bond- en Pink Panther-films, het bigband-gedoe. Het was mijn taak om het niet als een parodie te laten overkomen.”
Waarom zouden helden altijd mannen moeten zijn? Met ‘Brave’ draait tekenfilmstudio Pixar de rollen bewust om. Prinses Merida wil geen man, wil niet in de pas lopen en wil vooral niets liever dan een geweldige boogschutter worden. Muziek is - in tegenstelling tot die van ‘Braveheart’ door een Schot geschreven: Patrick Doyle. Die kiest voor zo’n specifieke, lokale instrumenten zoals de bodhrán, dat een geplande filmconcertreeks niet kan doorgaan. Nergens in de wereld kunnen ze deze etnische instrumenten bespelen.
Het nieuwe Timpani Concerto van Wim Henderickx staat naast Beethovens 3de Symfonie: Wim's favoriete symfonie, waaruit hij blijvende inspiratie putte.