- Kazushi Ono dirigent
- Henry Raudales concertmeester
- Fanny Gilbert-Collet regie
Helden nemen vele vormen aan - zowel in kunst als in het echte leven: ze klinken heroïsch en stoutmoedig, of zijn intiem en breekbaar. Brussels Philharmonic duikt in een zoektocht naar de verschillende helden van de dag van vandaag: is dat Richard Strauss of Don Juan? Laurie And ...
[lees meer]
Helden nemen vele vormen aan - zowel in kunst als in het echte leven: ze klinken heroïsch en stoutmoedig, of zijn intiem en breekbaar. Brussels Philharmonic duikt in een zoektocht naar de verschillende helden van de dag van vandaag: is dat Richard Strauss of Don Juan? Laurie Anderson of Superman? Misschien je oma of leraar wiskunde?
De queeste kleurt de hele avond: van performances en lezingen die het heldendom in vraag stellen tot een concert met soundscapes en een aangepaste lichtregie die ‘de innerlijke monoloog van de held’ toont. Wie is jouw held voor vanavond?
-----
Don Juan
De nog jonge Strauss imponeerde de wereld met de adembenemende openingsmaten van zijn Don Juan: na een stormachtig begin vol rusteloze passages klaart de hemel op: de held verschijnt, het stralende Don Juan thema weerklinkt. Strauss toont zijn held niet alleen als passionele romanticus en rokkenjager, maar ook als de gebroken man die na talloze flirts en relaties gedesillusioneerd en alleen achter blijft, hunkerend naar een allesbevrijdende dood.
Ein Heldenleben
De held die Strauss in Ein Heldenleben opvoert, is dan weer een pak zelfbewuster. Het werk leest als het artistieke levensverhaal van de componist, wat critici verwaand vonden. Maar wie dieper graaft, ontwaart achter de ironische laag een universeel thema. De heldenmoed is menselijke en aards, en weerspiegelt de eeuwige innerlijke en uiterlijke strijd van het individu die troost zoekt in de liefde.