- Kazushi Ono dirigent
- Gautier Capuçon cello
- Mihai Cocea altviool
- Henry Raudales concertmeester
“Dit is Italië! Ik heb mijn hele leven naar dit opperste geluk uitgekeken, nu is het begonnen en ik geniet ervan.” Tijdens een culturele ‘Bildungsreise’ raakt Mendelssohn helemaal in de ban van La Bella Italia. “Ik beleef veel plezier aan de wonderlijke combinatie van vro ...
[lees meer]
“Dit is Italië! Ik heb mijn hele leven naar dit opperste geluk uitgekeken, nu is het begonnen en ik geniet ervan.”
Tijdens een culturele ‘Bildungsreise’ raakt Mendelssohn helemaal in de ban van La Bella Italia. “Ik beleef veel plezier aan de wonderlijke combinatie van vrolijkheid en ernst, zoals die alleen in Italië kan gevonden worden.” Enthousiast verwerkt hij alle indrukken die het land hem biedt: de rijke kunstschatten, het prachtige landschap, de vele tradities - allemaal krijgen ze een plek in zijn Vierde Symfonie.
Iconische verhalen met sterke karakters in de hoofdrol - Tijl Uilenspiegel, Don Juan, Zarathustra: Richard Strauss werd er onweerstaanbaar door aangetrokken. Met Don Quixote bereikte zijn roem als muzikale pantomimespeler nieuwe hoogten. ‘Fantastische variaties op een thema met ridderlijk karakter’, schreef hij onder het symfonisch gedicht, gebaseerd op Cervantes boek over de dolende ridder Don Quixote de la Mancha en zijn knecht Sancho Panza. En fantastisch is het, dit meesterlijk gecomponeerde verhaal dat zijn luisteraars nu eens delicaat, dan weer ironisch en flamboyant meesleept in de strijd tegen onrecht.