- Kazushi Ono dirigent
- Stefan Dohr hoorn
‘Het antwoord van een sovjetkunstenaar op terechte kritiek’: dat is de ondertitel die Shostakovich zijn 5de Symfonie meegaf. Maar alles in het werk is ambigu: orde wordt onrust, vreugde verkrampt, harmonie klinkt plots schril. Het regime kon er niets op aanmerken, en toch had Shostakovich de verd ...
[lees meer]
‘Het antwoord van een sovjetkunstenaar op terechte kritiek’: dat is de ondertitel die Shostakovich zijn 5de Symfonie meegaf. Maar alles in het werk is ambigu: orde wordt onrust, vreugde verkrampt, harmonie klinkt plots schril. Het regime kon er niets op aanmerken, en toch had Shostakovich de verdrukking van zijn volk in muziek vertaald.
Al vanaf de eerste maten grijpt Dmitri Schostakovich’ Vijfde Symfonie naar de keel. Je hoort in de nijpende strijkers, epische pauken en ironisch opgewekte kopers hoe de componist worstelt met zijn positie onder dictator Stalin. Zijn Vijfde is de triomf van een held die nooit zou zwichten voor het regime.
WIDMANN: HORNKONZERT
Net als bij Shostakovich spelen ook bij Jörg Widmann de blazers een hoofdrol. In zijn nieuwe Hornkonzert, een cocommissie van Brussels Philharmonic, is de hoorn de ster.
Zeven delen lang mag solist Stefan Dohr (aanvoerder hoorn Berliner Philharmoniker) alle facetten van zijn instrument tonen: soms grappend met het hoempapa-gehalte, maar evengoed sprookjesachtig, dromerig, gracieus kabbelend of huiveringwekkend kil. Een verrassende variëteit aan klanken waarvan je nauwelijks zou geloven dat ze mogelijk zijn – met dank aan Widmanns vindingrijke nieuwsgierigheid naar het potentieel van het instrument.