- Ilan Volkov dirigent
- Otto Derolez concertmeester
- Martin Matalon componist
Een concertavond vol oerkracht. De balletpartituur La Création du monde van Darius Milhaud vertelt het verhaal van de schepping van de wereld in een jasje van Harlem Jazz. Terwijl Richard Strauss’ Also sprach Zarathustra dankzij Stanley Kubrick voor altijd de soundtrack van het menselijk bewustzi ...
[lees meer]
Een concertavond vol oerkracht. De balletpartituur La Création du monde van Darius Milhaud vertelt het verhaal van de schepping van de wereld in een jasje van Harlem Jazz. Terwijl Richard Strauss’ Also sprach Zarathustra dankzij Stanley Kubrick voor altijd de soundtrack van het menselijk bewustzijn is geworden.
Al zorgt Brussels Philharmonic ook zelf voor een stukje ontstaansgeschiedenis. Samen met het Orchestre National de France gaven we namelijk de opdracht voor Relatos, een nieuw concert voor orkest van de Argentijnse componist Martin Matalon.
koning van de tondichtung
Richard Strauss was de koning van de Tondichtung, een genre waarin componisten proberen om een niet-muzikale bron in noten te vertalen. Zo schreef Strauss na een reis naar het land van de laars Aus Italien, of inspireerde een dag in het hooggebergte hem tot zijn Alpensymfonie.
Meestal lag bij Strauss echter de literatuur aan de basis: het windmolenvechten van Don Quixote, de schelmenstreken van Till Eulenspiegel of het Shakespeareaanse drama van Macbeth. Al is zijn grootste uitdaging ongetwijfeld deze Also sprach Zarathustra. Want hoe vertaal je in godsnaam Friedrich Nietzsches filosofieën tot een muziekstuk? Blijkbaar met het overbekende, donderende do-akkoord in de koperblazers waar de compositie mee opent.