- Kazushi Ono dirigent
- Jan Michiels piano
- Cynthia Millar Ondes Martenot
Met zijn Turangalîla Symfonie componeerde Olivier Messiaen een adembenemend en imposant werk, geïnspireerd op de mythe van Tristan en Isolde. Triomfantelijk, flitsend en hartstochtelijk, onverwacht - de componist gooit alle remmen los en deelt z ...
[lees meer]
Met zijn Turangalîla Symfonie componeerde Olivier Messiaen een adembenemend en imposant werk, geïnspireerd op de mythe van Tristan en Isolde. Triomfantelijk, flitsend en hartstochtelijk, onverwacht - de componist gooit alle remmen los en deelt zijn sterke geloof in de allesovertreffende kracht van erotische liefde.
---
De naam ‘turangalîla’ is een samenvoeging van twee woorden uit het Sanskriet, die elk een kernconcept uit Messiaens esthetiek vertegenwoordigen: ‘turanga’ staat voor tijd, beweging en ritme; ‘lila’ duidt op spel - maar dan het goddelijke ‘spel’ van leven en dood, van schepping en teloorgang.
Deze twee tegenpolen drijven de energie van de symfonie aan aan, maar liefst tien bewegingen lang. Met een hoofdrol voor het slagwerk, een flamboyante pianosolo en het gebruik van ‘ondes martenot’ – een elektronisch keyboard avant la lettre – creëert het enorme orkestapparaat een heus klankdelirium. De permanente onderstroom van Messiaens naïef-bekoorlijke melodieën en rijke muzikale symboliek voegen een bovennatuurlijke sfeer en intense bezieling toe. Een magische ervaring.