- Ilan Volkov dirigent
- Vlaams Radiokoor
Van de contemplatieve mystiek van Messiaen over de boeddhistische gebeden van Boulanger tot de neo-klassieke psalmzettingen van Stravinsky: in het universele menselijke streven naar een hoger doel en zielerust gebruiken deze vernieuwers de stem als katalysator. ----- ...
[lees meer]
Van de contemplatieve mystiek van Messiaen over de boeddhistische gebeden van Boulanger tot de neo-klassieke psalmzettingen van Stravinsky: in het universele menselijke streven naar een hoger doel en zielerust gebruiken deze vernieuwers de stem als katalysator.
-----
We geloven allemaal in iets. Of het nu een religieus geloof is, een vertrouwen in de wetenschap, of het eenvoudige geloof in onszelf en de mogelijkheden die het leven biedt. Rituelen en tradities geven houvast in deze zoektocht - ook voor wie radicaal vernieuwer is zoals Messiaen en Stravinsky.
Messiaen vond inspiratie in Oudgriekse poëzie, Indiase ritmes en vogelzang, maar ook bij collega’s zoals Debussy en Stravinsky. De constante: zijn onwrikbaar, mystiek gericht katholiek geloof. De intense a capella-kracht van O sacrum convivium vertelt het ritueel dat brood en wijn in het lichaam van Christus verandert, terwijl Les Offrandes oubliées - zijn allereerste symfonische werk - de dramatische zondeval en kruisdood afzet tegen de redding van puur geloof.
Van een modernist als Stravinsky verwacht je niet meteen een grote toewijding aan God, maar toch klinkt zijn Symphonie de Psaumes bijna als een muzikaal icoon. Bovendien gaf hij het klassieke begrip ‘symfonie’ een heel eigen en vernieuwende invulling: het resultaat is een radicaal nieuwe en donkere klank, in wat met voorsprong een van de meest spirituele en beklijvende werken is die Stravinsky componeerde.
Lili Boulanger legde een grotere nadruk op religie dan haar impressionistische collega-componisten. Maar hoewel haar christelijk geloof een belangrijke inspiratiebron was, gaf ze een boeddhistisch gebed met een boodschap van vrede voor de hele mensheid dezelfde grandioze behandeling als haar massief en krachtig klinkende Psalmen.