Wandeling langs de verschillende Art Nouveau stromingen en hun Japanse invloeden - met uniek bezoek aan het huis van Hankar. > met een combi-ticket kan je na de wandeling genieten van het concert ...
[lees meer]
Wandeling langs de verschillende Art Nouveau stromingen en hun Japanse invloeden - met uniek bezoek aan het huis van Hankar.
> met een combi-ticket kan je na de wandeling genieten van het concert Mahler 1 in Flagey
-----
Na eeuwen van isolatie opende Japan opnieuw haar grenzen in 1854 - en de westerse kunst- en architectuurwereld raakte er meteen van in de ban. Kunsthandelaar Samuel Bing richtte in 1888 het tijdschrift ‘Le Japon Artistique’ op, en omschreef de Japanse kunst als een ‘Art Nouveau’.
Onder invloed van de oosterse kijk op de natuur ontwikkelden zich twee architectuuropvattingen binnen de ontluikende Belgische Art Nouveau: enerzijds de aanhangers van een totaalkunst die alles omvattende architectuur ontwierp naar het voorbeeld van wat de natuur voor de mens betekent. De organische interieurs van Victor Horta dompelen ons op die manier in een universum onder.
Anderzijds waren er architecten zoals Hankar die erkenden dat de mens slechts een van de vele elementen van deze natuur is. Deze nederigheid en bescheidenheid zetten hen ertoe aan om al het overtollige uit hun architectuur te weren.
Tijdens een boeiende wandeling door de Louizawijk langs huizen van beide architecten, gaan we op zoek naar de Japanse invloed op de Art Nouveau. We bezoeken ook het huis dat Hankar voor zichzelf ontwierp, en waar hij zelf ook woonde - en ook hier zijn de Japanse invloeden duidelijk te zien.