Brussels Philharmonic | Concert + Lecture: Atelier Palazzetto Bru…

Atelier Palazzetto Bru Zane

Brussel
Flagey

Kom binnen in ons atelier, en word deel van ons maakproces. ----- We nodigen je uit in onze werkplaats, tijdelijk omgebouwd tot tijdscapsule: de unieke en historische Studio 4 van Flagey. Op de werkbank: onbekende manuscripten voor orkest en tenor uit de colle ...

[lees meer]

PROGRAMMA

muziek van Louis Vierne / Félicien-César David / Théodore Dubois / Benjamin Godard / Charles-François Gounod / Fernand de La Tombelle / Camille Saint-Saëns / Gabriel Fauré / César Franck / Jules Massenet / Ambroise Thomas / Benjamin Godard / Fernand de La Tombelle

JOUW CONCERTDAG

∙ 13:00 deuren open
∙ 14:00 concert + lezing Alexandre Dratwicki (FR) (zonder pauze)
∙ 15:00 einde

PRAKTISCH

Flagey, Studio 4 ∙ Heilig Kruisplein, 1050 Elsenebereikbaarheid

met de steun van Beside Tax Shelter en de Belgische Taxshelter

"Enkele jaren geleden ging het team van het Palazzetto Bru Zane op zoek naar minder bekende werken van Camille Saint-Saëns. In de collecties van de Bibliothèque nationale de France ontdekten we daarbij een reeks onbekende manuscripten voor stem en orkest: een brede waaier van orkestliederen, die doen denken aan Berlioz’ beroemde Nuits d’été. Hoe kon het dat zo’n uitgebreide schat aan muziek zolang onopgemerkt bleef?

Een brief van Saint-Saëns aan zijn collega Marie Jaëll werpt wat licht op zijn drijfveer: “Als u orkestrale begeleiding voor uw lied wilt, aarzel niet; een lied met orkest is een sociale noodzaak. Als er meer van bestonden, zouden we niet altijd opnieuw naar operaaria’s grijpen in concerten, waar ze vaak niet tot hun recht komen” (1876).

Naarmate het onderzoek vorderde, opende zich een muzikaal landschap dat nog steeds eindeloos lijkt. Een archipel van onuitgegeven partituren, wellicht meer dan duizend titels, waarvan er nog nooit eentje werd opgenomen. Deze ontdekkingsreis is pas begonnen, iets wat dit programma – uitgevoerd door tenor Cyrille Dubois en geleid door Pierre Dumoussaud – overtuigend aantoont."

– Alexandre Dratwicki