Brussels Philharmonic | een klankkathedraal bouwen

een klankkathedraal bouwen

nu Kazushi Ono zijn nieuwe rol als muziekdirecteur van Brussels Philharmonic opneemt, deelt hij enkele van zijn muzikale principes

[lees meer over Kazushi]

klankkathedraal

"Mijn ideale ‘sound’ is er eentje die oprijst - als een monumentale kathedraal die zich verheft, imposant maar vol verfijnde details. Om dit soort ruimtelijke klank te bereiken heb je een vaste en betrouwbare basis nodig, stevige mooi gebouwde muren, en vele lagen volle klank. Als ik met een orkest werk is het deze totale architectuur die ik wil bereiken."

logboek vol ideeën

muziek van onze tijd

"Ik vind het enorm belangrijk om muziek van onze tijd te programmeren. Ik hou van een mix tussen bekende werken uit de 18de en 19de eeuw en nieuw werk als start van het concert of tweede deel. Als je repertoire uit verschillende periodes bij elkaar zet, kan het publiek makkelijker de verschillen herkennen en zo elk stuk apart beter begrijpen."

the art of relativity

"Verschillende componisten naast elkaar zetten opent de oren - ik noem het ‘the art of relativity’. Een publiek kan vertrouwd zijn met muziek van Mozart, maar als ze dat naast Brahms of Messiaen horen, ontdekken ze een andere dimensie. Net zoals je na het horen van een hedendaags werk Le sacre du printemps van Stravinsky haast klassiek vindt."