Stéphane Denève: "Ik nodig iedereen uit om dit seizoen tijdens onze concerten geïnspireerd te worden en de kracht van muziek te ervaren."

Beste vrienden,

Toen Mahler zijn 1ste Symfonie herwerkte – vier jaar na de première

ervan in 1889 – werd het een symfonisch gedicht in vijf delen, met een heroïsch hoofdpersonage en ‘Titan’ als titel (naar de roman van Jean Paul). Maar toen Mahler de pen eindelijk neerlegde en het werk als af beschouwde, had hij alle titels en programmanotities weer geschrapt.

Maar zelfs zonder het originele programma spat het heroïsme nog steeds van de partituur af. Zowel in zijn Eerste als in al zijn volgende symfonieën wist Mahler als geen ander epische constructies te bouwen, die zijn visionaire, gedurfde en grootse ideeën reflecteerden. Deze noodzaak om te componeren, zijn permanente en grenzeloze streven om te creëren, is de kern van het universele artistieke proces. Creëren vraagt moed, maar de kracht van het resultaat inspireert wie luistert en beleeft.

Ik nodig iedereen uit om dit seizoen tijdens onze concerten geïnspireerd te worden en de kracht van muziek te ervaren.

Voel de grootsheid van Mahlers 1ste, 5de en 6de Symfonie, merk de politieke kracht van Shostakovich 10, en beleef de tour de force van Boris Giltburg: de integrale Pianoconcerto’s van Beethoven. Ontmoet de tragische helden uit Peer Gynt en Berlioz’ Symphonie fantastique, proef de hoop in Beethovens magistrale Negende en Fazil Says nieuwe celloconcerto Never Give Up. Ontdek onze muzikale helden van morgen: de energieke jonge musici van BOENK! en Youth Orchestra Flanders, de aankomende componisten tijdens ['tactus], of de nieuwe generatie toppianisten van de Elisabethwedstrijd.

Ik hoop dat ons episch seizoen 19-20 iedereen zal inspireren, kracht geven, en bovenal dat de muziek – ons zo geliefd – haar grootste kracht kan tonen: de kortste weg zijn van het ene hart naar het andere…

- Stéphane Denève, muziekdirecteur

Info concert