Met de uitvoering van Le roi des étoiles keert Brussels Philharmonic terug in de tijd, en toont het dat de liefde voor creaties is geworteld is in een lange traditie.

“Een oprechte, welgemeende en kameraadschappelijke groet aan het uitstekende Orkest van het N.I.R”
- igor stravinsky

Dat schreef de Russische componist Igor Stravinsky in mei 1952 in een Gulden Boek van het Groot Symfonie Orkest van het N.I.R. (GSO). Hij had het orkest (de illustere voorganger van Brussels Philharmonic) gedirigeerd in een huldeconcert ter ere van zijn zeventigste verjaardag.

Al snel na de oprichting door de openbare omroep in 1935 kon het GSO rekenen op een grote waardering van de componisten van toen. Stravinsky, Bartók, Milhaud, Honegger, Hindemith en Berg onderhielden nauwe contacten met het orkest via directeur Paul Collaer en chef-dirigent Franz André. Zij volgden de componisten op de voet en zorgden ervoor dat Brussel het eerste internationaal platform voor de creatie van moderne muziek werd.

Vooral met Igor Stravinsky had het orkest een speciale band. Op 19 april 1939 speelde het orkest de wereldcreatie van Zvezdoliki of Le roi des étoiles. Stravinsky componeerde deze cantate voor mannenkoor en orkest op een tekst van Constantin Balmont, toen hij rond 1911-1912 in Rusland verbleef. Ravel beloofde het werk te laten uitvoeren in Parijs, maar het bleek te moeilijk te zijn...

“La musique pour le roi des étoiles reste extraordinaire... C'est probablement l'« harmonie des sphères éternelles » dont parle Platon (ne me demandez pas à quelle page !). Et je ne vois que dans Sirius ou Aldébaran une exécution possible de cette cantate pour "mondes" ! Quant à notre plus modeste planète, j'ose dire qu'elle restera telle une gaufre, à l'audition de cette œuvre.”
- claude debussy, in een brief aan igor stravinsky, 18 augustus 1913

Jarenlang was het werk onvindbaar, maar Collaer diepte het na 25 jaar weer op en liet het uitvoeren in Brussel door het GSO.

Het orkest zorgde trouwens niet alleen voor creaties, maar maakte het werk van Stravinsky ook bekend bij het Belgische publiek. Al van in de jaren dertig maakten de drie grote balletten Le sacre du printemps, L’Oiseau de feu en Petrouchka deel uit van het vaste repertoire van het orkest.

Brussels Philharmonic zet de traditie om muziek van de eigen tijd te creëren en uit te voeren ook vandaag de dag verder: samen met muziekdirecteur Stéphane Denève richtte het CffOR op (Centre for Future Orchestral Repertoire), een uniek platform om 21ste -eeuwse muziek te bundelen en bekend te maken.

Lees meer over de geschiedenis van het orkest in het boek:

Het orkest
Van het radio-orkest tot Brussels Philharmonic in Flagey
Kristin Van den Buys, Katia Segers
(Uitgeverij Lannoo)

Info concert