Kom je op 5 juni naar Frédéric Devreese: Portrait? Bereid je alvast voor en lees de programmatoelichting geschreven door Aurélie Walschaert.

Eenvoud en klankkleur zijn twee belangrijke constanten in het werk van Devreese. In de Benvenuta Suite kiest hij voor ongecompliceerde vormen als de wals of tango, waarbinnen hij door een andere harmonisatie of orkestratie de juiste kleur voor een bepaalde sfeer weet te vatten. Zo wordt een discussie tussen de hoofdpersonages overgenomen door tangomuziek: Devreese vond in het genre de ideale haat-liefdeverhouding om het geruzie te weerspiegelen. In de passionele maar donkere film Benvenuta uit 1983 laat André Delvaux verschillende verhaallijnen door elkaar lopen. Die van de jonge scenarist François, die een bezoek brengt aan Jeanne, auteur van een roman die hij wil verfilmen. Het boek vertelt op zijn beurt de romance tussen de jonge pianiste Benvenuta en haar oudere Italiaanse minnaar Livio. Hun relatie is het onderwerp van de Benvenuta Suite, waarin een dromerige prelude een Habanera inleidt, overgaat in een meeslepende wals, en eindigt in een uitbundige tango.

download de volledige programmatoelichting

Info concert