Gil Shaham is de ideale vertolker om de rijkdom van Bartóks Tweede Vioolconcerto tot leven te brengen: hij verdiept zich immers al jaren in de vioolconcerto’s van de jaren ’30.

Een boeiende periode, waaruit Shaham voor zijn eigen label, Canary Classics, intussen al 2 cd's putte: met concerto's van zowel grote namen als vergeten componisten: Barber, Berg, Hartmann, Stravinsky, Britten, Prokofiev - en uiteraard Bartók. De opname van die 2 laatste concerto's deed hij trouwens samen met Stéphane Denève!

>> bekijk een fragment van de opnames

Gil Shaham vertelt ons waarom hij zo gefascineerd is door deze periode:

... muzikale explosie

In de jaren '30 was er een muzikale explosie van stijlen en technieken: de geboorte van jazz, het serialisme en twaalftoonsmuziek. De wereld werd plots een stuk kleiner, en een stuk sneller.

... dansen op een vulkaan

De wereld stond op het punt te exploderen: economische crisis in de US, de voorbode van WO II, het oude Europa dat uit elkaar viel... Op één of andere manier raakte dit een heleboel grote componisten, die deze tijdsgeest in een vioolconcerto verwerkten - elk op hun eigen manier.

... vioolconcerto 2.0

Vele grootmeesters hadden weinig of geen interesse in vioolconcerti. Zo zei Maurice Ravel ooit: "Waarom zou ik een vioolconcerto componeren? Mendelssohn schreef er al een". Deze concerti uit de jaren '30 staan symbool voor hun tijd, voor de individuele stijl en stem van elke componist, en betekenen ook een scharniermoment.

beluister de première uit 1939!

Het 2de Vioolconcerto van Bartók ging in première op donderdag 23 maart 1939, in Amsterdam, door het Concertgebouworkest olv Willem Engelberg en met solist Zoltán Székely, aan wie Bartók het werk opdroeg. Het concert werd opgenomen, en is nog steeds te beluisteren.

beluisteren: ontdek de opname hier

Info concert