Brussels Philharmonic | Tradition in creations

Tradition in creations

With the performance of Zvezdoliki (Le roi des étoiles), Brussels Philharmonic goes back in time and shows its love of creation rooted in a long tradition.

Een oprechte, welgemeende en kameraadschappelijke groet aan het uitstekende Orkest van het N.I.R
Igor Stravinsky
A sincere and comradely greeting to the excellent Orchestra of the N.I.R.
Igor Stravinsky

Dat schreef de Russische componist Igor Stravinsky in mei 1952 in een Gulden Boek van het Groot Symfonie Orkest van het N.I.R. (GSO). Hij had het orkest (de illustere voorganger van Brussels Philharmonic) gedirigeerd in een huldeconcert ter ere van zijn zeventigste verjaardag.

Al snel na de oprichting door de openbare omroep in 1935 kon het GSO rekenen op een grote waardering van de componisten van toen. Stravinsky, Bartók, Milhaud, Honegger, Hindemith en Berg onderhielden nauwe contacten met het orkest via directeur Paul Collaer en chef-dirigent Franz André. Zij volgden de componisten op de voet en zorgden ervoor dat Brussel het eerste internationaal platform voor de creatie van moderne muziek werd.

Vooral met Igor Stravinsky had het orkest een speciale band. Op 19 april 1939 speelde het orkest de wereldcreatie van Zvezdoliki of Le roi des étoiles. Stravinsky componeerde deze cantate voor mannenkoor en orkest op een tekst van Constantin Balmont, toen hij rond 1911-1912 in Rusland verbleef. Ravel beloofde het werk te laten uitvoeren in Parijs, maar het bleek te moeilijk te zijn...

This is what Igor Stravinsky wrote in 1952 after a concert with the Great Symphony Orchestra, the predecessor of the Brussels Philharmonic. Soon after its creation in 1935 the orchestra earned the appreciation of composers like Bartók, Milhaud, Honegger, Hindemith and Berg, who made Brussels the first international platform for premieres of their music.

It was primarily with Stravinsky that the orchestra had a special bond: on 19 April 1939, it played the première of Zvezdoliki (Le roi des étoiles), and would introduce Belgian audiences to other works by Stravinsky. The Brussels Philharmonic continues in this tradition with the CffOR (Centre for Future Orchestral Repertoire).

La musique pour le roi des étoiles reste extraordinaire... C'est probablement l'« harmonie des sphères éternelles » dont parle Platon (ne me demandez pas à quelle page !). Et je ne vois que dans Sirius ou Aldébaran une exécution possible de cette cantate pour "mondes" ! Quant à notre plus modeste planète, j'ose dire qu'elle restera telle une gaufre, à l'audition de cette œuvre.
Claude Debussy, in een brief aan Igor Stravinsky, 18 augustus 1913

Jarenlang was het werk onvindbaar, maar Collaer diepte het na 25 jaar weer op en liet het uitvoeren in Brussel door het GSO.

Het orkest zorgde trouwens niet alleen voor creaties, maar maakte het werk van Stravinsky ook bekend bij het Belgische publiek. Al van in de jaren dertig maakten de drie grote balletten Le sacre du printemps, L’Oiseau de feu en Petrouchka deel uit van het vaste repertoire van het orkest.

Brussels Philharmonic zet de traditie om muziek van de eigen tijd te creëren en uit te voeren ook vandaag de dag verder: samen met muziekdirecteur Stéphane Denève richtte het CffOR op (Centre for Future Orchestral Repertoire), een uniek platform om 21ste -eeuwse muziek te bundelen en bekend te maken.

Lees meer over de geschiedenis van het orkest in het boek:

Het orkest
Van het radio-orkest tot Brussels Philharmonic in Flagey
Kristin Van den Buys, Katia Segers
(Uitgeverij Lannoo)