Brussels Philharmonic | Brussels Philharmonic | Kazushi Ono,…

mission: bass

Thomas Fiorini, bassist bij Brussels Philharmonic, maakt zijn droom waar: een concerto voor basgitaar laten componeren, uitvoeren en opnemen.

bekijk de mini-docureeks

Samen met componist Robert Groslot wil Thomas de weg effenen voor de basgitaar, en het instrument een welverdiende plek geven binnen de hedendaagse klassieke muziek. Sinds zijn uitvinding 80 jaar geleden heeft het instrument immers een vaste en essentiële plaats verworven in zowat elk genre - met als laatste onontgonnen terrein de symfonische muziek.

Volg Thomas in deze docu-reeks en ontdek hoe het idee ontstond, welke uitdagingen er bij het componeren kwamen kijken, en hoe uiteindelijk de basgitaar in al zijn facetten kan schitteren: want de frisse compositie van Robert Groslot verlegt niet alleen de technische grenzen van het instrument, maar toont ook de unieke sound en energie die uit het samenspel met orkest ontstaat.

"De basgitaar heeft nu de laatste grens overschreden, maar ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn binnen de klassieke muziek."

afleveringen

  • episode 1: The Final Frontier het creatieproces van het Concerto for E-Bass Guitar, van idee tot partituur en release
  • episode 2: The Edge of Possibility het technische proces: waarom de delicate keuzes van de juiste noten en klanken nodig zijn om de basgitaar net die centrale plaats te geven in het symfonisch orkest
  • episode 3: The Right Track hoe de verschillende puzzelstukjes van de compositie in harmonie in elkaar worden gestoken
  • episode 4: The Circle is Complete het grote moment: de wereldpremière van het Concerto voor E-basgitaar en Orkest in Flagey