Renaud Capuçon behoort tot de topklasse van violisten. In zijn biografie stapelen de orkesten met wereldfaam zich op, net als de ronkende namen van andere solisten waarmee hij kamermuziek brengt. Renaud speelt op de Guarneri del Gesù “Panette” (1737) die eerder eigendom was van Isaac Stern.

“Oozing presence (and Gallic élan) from every pore, he played with an overwhelming legato that was, nevertheless, impressively assertive, meaning that the melodies flowed from his violin like liquid gold.”
- bachtrack

Renaud Capuçon, geboren in Chambéry in 1976, begon zijn studies aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris op veertienjarige leeftijd en won in die periode talrijke prijzen. Hij studeerde verder in Berlijn bij Thomas Brandis en Isaac Stern en mocht de Prize of the Berlin Academy of Arts in ontvangst nemen. In 1997 werd hij door Claudio Abbado uitgenodigd om concertmeester te worden van het Gustav Mahler Jugendorchester, waar hij drie zomers lang samenwerkte met dirigenten als Pierre Boulez, Seiji Ozawa, Daniel Barenboim, Franz Welser-Moest en Abbado zelf.

Sindsdien speelt Capuçon als solist op het hoogste niveau en soleerde hij met onder andere de Berliner Philharmoniker, Boston Symphony, Chamber Orchestra of Europe, Filarmonica della Scala, London Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Wiener Philharmoniker, Orchestre de Paris, Orchestre National de France en Orchestre Philharmonique de Radio France. Hij werkt regelmatig samen met dirigenten zoals Daniel Barenboim, Semyon Bychkov, Stéphane Dénève, Gustavo Dudamel, Christoph Eschenbach, Valery Gergiev, Daniel Harding, Long Yu, Paavo Järvi, Andris Nelsons, Yannick Nézet-Seguin, François-Xavier Roth, Lahav Shani, Robin Ticciati en Jaap van Zweden.

Capuçon heeft een passie voor kamermuziek en werkte samen met Martha Argerich, Nicholas Angelich, Daniel Barenboim, Yefim Bronfman, Khatia Buniatishvili, Hélène Grimaud, Yo-Yo Ma, Maria João Pires, Daniil Trifonov en Yuja Wang, alsook met zijn broer, cellist Gautier Capuçon. Dankzij deze samenwerkingen was hij te gast op de festivals in Berlijn, Lucerne, Verbier, Aix-en-Provence, Roque d’Anthéron, San Sebastián, Stresa, Salzburg, Edinburgh International en Tanglewood. Ook heeft Capuçon Frankrijk vertegenwoordigd op verschillende gerenommeerde internationale evenementen: samen met Yo-Yo Ma speelde hij onder de Arc de Triomphe in het kader van de officiële herdenking van de Wapenstilstand in de aanwezigheid van meer dan 80 staatshoofden, en speelde hij ook voor wereldleiders op de G7-Top in Biarritz. Hij is Artistiek Directeur van twee festivals, het Sommets Musicaux de Gstaad en het Festival de Pâques in Aix-en-Provence dat hij oprichtte in 2013. Recent werd hij aangesteld als Artistiek Directeur van Orchestre de Chambre de Lausanne vanaf seizoen 2021/22.

Als opname-artiest is hij exclusief verbonden aan Erato/Warner Classics en bouwde hij ondertussen een uitgebreide discografie op. Onder zijn recente releases zijn een opname van de sonates van Bach Bach met David Fray, de trio’s van Dvořák en Tchaikovsky met Lahav Shani en Kian Soltani, de twee vioolconcerto’s van Bartok met London Symphony Orchestra onder leiding van François-Xavier Roth, Brahms en Berg met Wiener Philharmoniker onder leiding van Daniel Harding, en kamermuziek van Debussy. Zijn album ‘Au Cinéma’ met Brussels Philharmonic onder leiding van Stéphane Denève werd lovend ontvangen door de pers in 2018.

In 2017 richtte Capuçon een nieuw ensemble op: de Lausanne Soloists, bestaande uit huidige en voormalige studenten van de Haute École de Musique de Lausanne waar Capuçon sinds 2014 professor is. Capuçon bespeelt de Guarneri del Gesù ‘Panette’ (1737) die eigendom was van Isaac Stern. In juni 2011 werd hij onderscheiden als ‘Chevalier dans l’Ordre National du Mérite’ en in maart 2016 als ‘Chevalier de la Légion d’honneur’ door de Franse regering.

www.renaudcapucon.com

concerten met Renaud Capuçon