De Hongaarse Gábor Bretz startte zijn muziekopleiding in Los Angeles bij Stephan Czovek en Boedapest bij Albert Antalffy, maar voltooide zijn zangstudie in Hongarije aan het Béla Bartók Conservatorium bij Maria Fekete en de Franz Liszt Muziekacademie bij Sandor Solyom-Nagy. In 2005 won hij de Maria Callas Grand Prix in Athene.

Bretz staat regelmatig op het podium van de Hongaarse Staatsopera, waar hij de titelrollen zingt van onder andere Mefistofele, Le Nozze di Figaro en Don Giovanni, en ook Banquo in Macbeth, Colline in La Bohème, Don Basilio in Il Barbiere di Siviglia, Escamillo in Carmen, Gurnemanz in Parsifal, Zaccaria in Nabucco, Orestes in Elektra, Landgraf in Tannhauser op het Wagner Festival onder leiding van Adam Fischer in Boedapest.

Internationale successen waren de totelrol in Der fliegende Holländer in het Passionstheater GmbH in Oberammergau; Ferrando in Il Trovatore in het Royal Opera House; Escamillo in Carmen in de Bayerische Staatsoper, Royal Opera House, Metropolitan Opera New York, New National Theatre in Tokio en Hamburgische Staatsoper; Colline in La Bohème in het Royal Opera House; Shaklovity in Khovanshchina in de Nederlandse Opera Nederland; Phillipe II in Don Carlos onder leiding van Renato Palumbo in de Hamburgische Staatsoper in een productie van Peter Konwitschny production; en talrijke uitvoeringen van de titelrol in Bluebeard’s Castle met Berliner Philharmoniker, Helsinki Philharmonic Orchestra, Bayerische Rundfunkorchester, Oregon Symphony Orchestra en New York Philharmonic onder leiding van Daniel Barenboim, Gustavo Dudamel, Adam Fischer, Ed Gardner, Daniele Gatti, Valery Gergiev, Daniel Harding, Michele Mariotti en Esa-Pekka Salonen. Gábor Bretz werkte ook met andere voorstaande dirigenten, waaronder Alain Altinoglu, Philippe Jordan, Kent Nagano, Simon Rattle, Juraj Valčuha en Omer Meir Wellber.

Gábor Bretz zingt regelmatig als solist, met in zijn repertoire onder andere de grote oratoria van Bach, Haydn, en Mozart; Beethoven’s Negende Symfonie; Tippett’s A Child of our Time; Berlioz’s L’Enfance du Christ; Verdi’s Requiem; Mahler’s Achtste Symfonie en Handel’s Messiah onder leiding van Sylvain Cambreling, Carlo Montanaro en Helmuth Rilling.

Recente hoogtepunten zijn de vertolking van Sarastro in Die Zauberflöte in De Munt, Verdi’s Requiem in het Royal Opera House en een reprise van zijn rol in de geënsceneerde productie van Verdi’s Requiem in de Hamburgische Staatsoper. Ook vertolkte hij de titelrollen in zowel Don Quichotte op de Bregenzer Festspiele als in Bluebeard’s Castle in Teatro Massimo Palermo, Concertgebouw Amsterdam, en met Stavanger Symphony Orchestra. Met het Orchestre de Paris zong Bretz Bartók’s Cantata Profana en Kodály’s Psalmus Hungaricus.

concerten met Gábor Bretz, bariton